Čo si predstavujete pod termínom obchodné rokovanie? Ak ste si mysleli, že je to stretnutie viacerých zamestnancov či podnikateľov, mali by ste vlastne pravdu. Obchodné rokovanie je formou styku medzi obchodnými partnermi. A v súčasnej dobe je úplne bežné, že zamestnanci alebo partneri spoločnosti pochádzajú z viacerých kultúr. Práve tvorba vhodných podmienok pomáha firmám prispievať k novým riešeniam a osloveniu rôznych zahraničných zákazníkov.
Rovnako ako príprava na ťažkú písomku v škole ale aj príprava na dôležitý pohovor, tak aj príprava na rokovanie je základom úspechu. Vedia to manažéri, obchodníci ba aj začínajúci podnikatelia.
Nielen mladá generácia vníma internet ako vymoženosť a veľkú pomôcku pre čokoľvek. Často ju využívajú aj podnikatelia, napr. pri príprave na obchodné rokovanie. Internet im prinesie množstvo informácií o budúcom partnerovi. A tak vyzbrojení množstvom čísel, referencií, propagačných materiálov sú pripravení vydať sa na strastiplnú cestu s pocitom, že spravili naozaj všetko, čo bolo v ich silách.
Podnikateľ si je vedomí, že nestačí len výbava materiálov, tajná zbraň sa skrýva najmä v oblečení, v jeho vystupovaní, charizme a v sile presvedčenia. Obchodné rokovanie reprezentuje nielen podnikateľa a jeho firmu ale hlavne krajinu jeho pôvodu.
Ako už bolo spomínané, na rokovanie so zahraničným partnerom je nesmierne dôležitá starostlivá príprava. Či už stanovenie cieľa, témy, času, výberu zástupcov firmy a mnoho ďalších aspektov. Ale existujú tri základné body, tri základné „business prikázania“. A to:
– odkiaľ náš partner pochádza a aké sú v jeho krajine zvyklosti,
– organizačné zabezpečenie príjazdu, pobytu, odjazdu,
– počas pobytu a hlavne spoločenských podujatí nezabúdať na základné pravidlá spoločenského správania.
Už len rokovanie s tunajším partnerom je veľmi vyčerpávajúce. Tak si skúsme predstaviť o čo náročnejšie je rokovanie s partnerom inej kultúry. Je potrebné prihliadať na množstvo vecí. Aby sme sa vyvarovali trápnych situácií, nedorozumení a neúmyselných nezdvorilostí a urobili si predstavu o našom obchodnom partnerovi, je dôležité všimnúť si nasledujúce aspekty kultúry.
a) osobnosť obchodného partnera,
b) verbálna a neverbálna komunikácia,
c) obliekanie a vzhľad,
d) jedlo a stolovanie,
e) vzťahy medzi ľuďmi,
f) viera a postoje.